Опис досвіду роботи




















ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ.
 Так багато життя нам дає вчителів –
  терплячих,  вимогливих, щирих,
 зачарованих словом і мудрістю книг,
 тих, хто вірить в добро і надію.
 Не згасає вогонь у розумних очах,  
 і з роками ясніш пломеніє...
Ти тримаєш дитячі серця у руках,
Ти тримаєш планети надію.
     Колись я прочитала ці слова і вони запали мені в душу. На жаль, я не знаю автора, але часто їх згадую, і вони зігрівають мене у хвилини суму та поганого настрою.
     Сьогодні перед вчителем англійської мови постає нелегке питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, щоб розкрив їх творчий потенціал особистості, поставив її в ситуацію самостійного пошуку, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань з інших предметів на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить оригінальні, нестандартні шляхи навчання іноземної мови.
      Вважаю, що вчителями не стають – ними народжуються. Бути справжнім вчителем це дуже відповідальна та наполеглива  праця. Тому на уроках  завжди  намагаюся проявляти творчість, постійно шукати  нові шляхи активізації діяльності учнів на всіх етапах навчальної роботи,  впроваджувати оригінальні форми пояснення матеріалу, використовувати інтерактивні технології навчання.   З певністю можу стверджувати те, що як з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку дитини , такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови. Зі свого досвіду, можу твердо стверджувати, що процес навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в цьому процесі. 
        Вчитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках, коли зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве. Ми, вчителі, повинні пам'ятати, що одна й та сама модель проведення уроків, не дає можливості дітям розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.
       Головним у роботі з дітьми, на мою думку, є любов до них, щира усмішка та повага. Адже діти тонко відчувають правду і не пробачають фальші. Незважаючи ні на що, урок завжди починаю з позитивним настроєм, вважаю це запорукою ефективного навчання. Також практикую різні моделі проведення уроків , бо ж саме це дає можливість учням розкрити повністю себе і свої можливості. Основними принципами роботи є комунікативна спрямованість, науковість, доступність, культура спілкування та позитивне ставлення до предмету.

       У своїй педагогічній діяльності керуюся переконанням, що побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на людину, її духовну культуру і визначають основні напрями модернізації навчально-виховного процесу. Своїм кредо вважаю: “Учитель не той, хто вчить, а той, у кого вчаться”.  Щоб наблизити навчальну ситуацію на уроці до сучасного життя і разом з цим зацікавити учнів до вивчення англійської мови, я у своїй практиці намагаюся впроваджувати інноваційні технології, але в жодному разі не перевантажую ними уроки. Для того, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно перебуваю у пошуках методів виховання і розвитку дітей засобами свого предмета в процесі навчальної та позакласної діяльності. Щоб процес навчання справді був ефективнішим, організовую навчальний процес так, щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування в реальних життєвих ситуаціях, так і для набуття знань. Хотіла б зразу зазначити, що досвід, який презентую, далеко не новаторський, а раціоналізаторський, зібраний при вивченні різної методичної літератури, своєї педагогічної практики і успішно апробований безпосередньо на власних уроках. Йдучи на урок у будь-який клас, щоразу задумуюся, яким же має бути сучасний урок, як організувати і провести його, щоб отримати максимальну віддачу? Хочу зупинитися на декількох технологіях інноваційного навчання англійської мови зі свого власного досвіду роботи, а саме: інтерактивні технології, технології організації групової навчальної діяльності татехнології ситуативного моделювання;   Інтернет ресурсів. Вважаю, що всі  технології можна розділити на: 1) технології, що готують до комунікативної діяльності і сприяють формуванню різних мовних навичок; 2)технології, що забезпечують комунікативну діяльність і сприяють формуванню та удосконаленню умінь аудіювання, говоріння, читання, письма.  Результатом навчання учнів іноземної мови є формування у них навичок і умінь користування мовою як засобом спілкування, тому вважаю, що всі освітні  технології спрямовані на розвиток та формування в учнів комунікативної компетенції. Працюю з дітьми від другого до одинадцятого класу. Впевнена, методи і форми навчання повинні бути різними для кожного класу, адже є різні, індивідуальні за своїм складом  учнівські колективи.
       Постійно використовую знання вихованців з історії, географії, зарубіжної літератури, музики, образотворчого мистецтва. То ж як зробити процес навчання цікавим та раціональним для найменших діточок?  Переконуюсь, що найефективніше розвиток особистості здійснюється у грі. Зміст творчої активності дитина набуває саме в ній, тому що гра забезпечує емоційний комфорт, дає можливість самовизначитися,  самореалізуватися, усвідомити власне «я» та відчути себе більш розкутим. Вважаю  гру тою іскринкою, яка запалює вогник допитливості та зацікавлення учнів до предмета. Адже на сучасному уроці, який вимагає від дітей великої інтенсивності та концентрації уваги, напруги сил і знань, різного роду змагання допомагають зняти втому у дітей, розвивають уяву, увагу, допомагають подолати сором’язливість та мовний бар’єр. Захоплюючись нестандартними формами роботи, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, поняття, розвивають фантазію. Навіть найбільш пасивні учні беруть участь у нестандартних змаганнях з великим бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не підвести свою команду.  
     На даному етапі працюю над проблемою: «Використання лінгвокраїнознавчих матеріалів  в навчально-виховном процесі з англійської мови з метою розвитку словникового запасу учнів».
     Комунікативний метод базується на здібності використовувати мову. Реальне використання мови, особливо в соціальному плані, є моїм пріоритетним завданням викладання. Для полегшення роботи учнів я виконую багато ролей. Я і менеджер діяльності у класі, і радник, відповідаючи на запитання учнів та спрямовуючи їхні виступи, і співрозмовник та учасник процесу навчання разом з учнями. Інколи для виконання якоїсь певної ролі слід згадати знання акторської майстерності.Намагаюся слідувати наступним принципам викладання:
        Практичність знань учнів; 
        Підготовка до зовнішнього тестування; 
        Особистісно-зорінтоване навчання;
        Комунікативне спрямування навчання.

       Я впроваджую різні технології навчання. Учні вживають мову в таких видах діяльності: ігри, рольові ігри та завдання з вирішуванням проблем. Робота часто проходить у маленьких групах, де кожен має певний час для переговорів. Широко використовую автентичні матеріали. Для зацікавлення вивчення англійської мови намагаюся залучати додаткові цікаві країнознавчі матеріали, в моєму арсеналі я маю велику добірку роздаткового матеріалу, граматичних таблиць. Завдяки таким формам ,на мою думку,підвищується і прагнення в більшій мірі спиратися на свідомість в оволодінні іноземною мовою, розвивати мислення, пам’ять, формувати загальні і специфічні навчальні уміння, наприклад, уміння користатися словником, підручником.
   Урок часто розпочинається  з обговорення будь-якої теми з повсякденного життя учнів чи школи,очікування свята чи канікул, спогади минулого – учні починають згадувати подробиці, висловлювати свої думки – починається спілкування, що є добрим початком і створює доброзичливу, партнерську атмосферу.
       При вивченні граматики на молодшому етапі особливу роль посідають рольові ігри. Часто у роботі практикую гру«Naughty Words».Учні отримують картки зі словами з яких потрібно скласти речення. Таким чином,кожен може відчути себе на місці підмета,присудка чи другорядних членів речення.Такий вид діяльності надзвичайно ефективний при вивченні порядку слів у реченнях різного типу. Враховуючи особливість рівня володіння мовою в цій грі можна знайти місце для кожного: більш сильні діти виконують роль підмета чи присудка,а учням з слабими знаннями можна доручити роль крапки чи знаку запитання. Цю форму роботи я застосовую при вивченні таких граматичних тем як: «Утворення розповідних,питальних та заперечних речень в Present Simple, Past Simple та Future Simple», «Способи утворення порівняння прикметників» та ін. Майже кожен вчитель,який викладає в початковій школі,зіткнувся з проблемою, коли вивчення того чи іншого граматичного явища(наприклад «Ступені порівняння прикметників») відбувається рідною мовою значно пізніше ніж англійською. Ось тут і стане в пригоді гра «Naughty Words»,адже в такій формі осмислення,засвоєння і закріплення матеріалу проходить досить легко. Діти з радістю перевтілюються в прикметники різного типу, «додають» друзів-суфіксів,навіть не задумуючись над правилами утворення їх. При виконанні письмових завдань обіграні ситуації використовуються з великим успіхом.
Слід також відзначити, що ігровий, захоплюючий характер нетрадиційних завдань знижує стресогенний фактор перевірки рівня розвитку, дозволяє дітям, які мають низький рівень навчальних досягнень, почувати себе комфортно в  колективі однолітків, відчути себе потрібними у  спільній діяльності.
       Використовуючи активні форми навчальної діяльності, можна змінювати підходи до наочності: вона повинна містити елемент роздуму, на основі якого учні самостійно опрацьовують матеріал. Висловлювання учня як продукт такої організації навчання буде результатом його думки й рук. І це, на моє глибоке переконання, є найважливішим досягненням, бо лише покоління, яке здатне відійти від механічного репродукування, матиме сили зробити новий крок у політиці та економіці. Жоден із нас не може передбачити проблем, що випадуть на долю дітей у майбутньому. Безумовно, вони повинні багато знати, але в умовах інформаційних технологій необхідно навчити дитину вчитися самостійно, самостійно здобувати знання, орієнтуватися на використання здобутих знань у повсякденному житті. А інтерактивні методи навчання на уроках англійської мови виховують особистість і готують її до реального життя.

   Вважаю, що справжній вчитель не повинен зупинятися на досягнутому, а прагнути до більшого, самовдосконалюватися. Тому завжди беру активну участь у районному методоб’єднанні, районних  та  обласних семінарах, даю відкриті уроки, вивчаю та використовую на уроках новітні методи роботи. Маю досвід вчителя-наставника, оскільки до нашого навчального закладу прибувають молоді вчителі.

Немає коментарів:

Дописати коментар